onsdag 8 oktober 2014

KNÄCKEBRÖD

Detta knäcke har jag provat mig fram till under en tid och nu är jag äntligen nöjd. Att ha något att knapra på är viktigt för mig. 

KNÄCKEBRÖD
1,5 dl amaranth (blötlägg kvällen innan)
2,5 dl vatten
1 dl linfrö, blötläggs kvällen innan
1,5 dl sesamfrö, blötläggs kvällen innan                         
1,5 dl solrosfrön, blötläggs kvällen innan               
1,5 dl pumpafrö, blötläggs kvällen innan

Koka upp amaranth i ca 2dl saltat vatten. Låt den stå och svälla och sedan svalna.
Skölj det blötlagda utom linfrön.
Mixa solrosfrön och pumpakärnor tillsammans med en stavmixer och blanda med det övriga.

Tillsätt
½ dl ca olivolja
1 ½ tsk salt
3 tsk kummin och/eller andra kryddor t.ex. rosmarin
3 msk fiberhusk
3 dl glutenfritt mjöl (blanda ex. kokosmjöl, bovetemjöl, rismjöl, majsmjöl)

Tillsätt mer mjöl efter behov.
Dela degen i 4 delar.
Degen kan stå övertäckt i kylskåp 1-2 dagar ifall man inte hinner baka allt på en gång.
Forma varje del till en rulle, platta till och kavla ut på en plåt täckt med bakplåtspapper.
Skär bitar i degen.


Grädda i 90-125 grader i minst 45 min-1 timma, vänd bitarna och grädda ca en halv timma till.
Låt eftertorka med ugnsluckan på glänt tills knäcket är torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar